Kontorsarbete och hälsa

Många i dagens samhälle har ett eller annat typ av kontorsarbete. Och medan detta på många sätt är säkrare än en hel rad andra arbeten är det viktigt att tänka på hur man kompenserar för de mindre hälsosamma aspekterna.

Brist på solljus

Hur mycket solljus man får på en kontorsplats kan bero på en mängd olika faktorer:

  • Lokalens utformning och arbetsplatsens position i den.
  • Hur nära man sitter ett fönster och vilket väderstreck det vetter mot.
  • Andra byggnader runtomkring och huruvida de är högre eller inte.

Årstiden blir även en självklar faktor. Många av oss känner garanterat igen hur man under vintern åker in till jobbet innan solen riktigt gått upp och inte lämnar arbetet förrän solen gått ned igen.

Att se till att gå ut och få lite solsken på en rast eller under lunchen är alltid en väldigt bra idé. Men det finns även avancerade system som kan fånga in solljus och sprida det till alla delar av en byggnad genom fiberoptik.

Brist på rörelse

Att man inte får speciellt mycket motion på arbetsplatsen är något alla kontorsarbetare är väl medveten om. De flesta vet dock säkert att regelbunden motion har många olika hälsofördelar och är något vi alla borde passa in i vardagen.

Till att börja med finns det flera övningar man kan göra på kontoret för att träna upp viktiga muskler något och undvika vanliga problem bland kontorsarbetare. Men samtidigt är det rekommenderat att spendera tid med att träna utanför arbetstiden också.

En kombination av både kondition och styrketräning är oftast det bästa, men just styrketräning är det som kan hjälpa till att förhindra många besvär vi drabbas av som vi blir äldre.